Unik 3D-modell i terrorrättegången

I en unik 3D-modell har NFC återskapat den misstänkta terroristens färdväg med lastbilen längs Drottninggatan. Det är första gången någonsin en 3D-modell av den här omfattningen används i en svensk rättegång för att rekonstruera ett händelseförlopp.

 

Under onsdagen visades en del av 3D-materialet i rättssalen. NFC:s brottsplatsdokumentationsgrupp har tagit fram modellen baserat på fakta från den kriminaltekniska undersökningen.

– Enligt uppgift från rättssalen blev åhörarna knäpptysta när 3D-rekonstruktionen visades. Nästan alla i salen tittade på videofilmen, men inte Akilov själv, säger Håkan Larsson i NFC:s brottsplatsdokumentationsgrupp.  

Den 1 063 meter långa färdvägen har byggts upp av 800 miljoner bildpunkter, avbildade med två lasersensorer från 97 olika positioner. Med några få millimeters felmarginal på 3D-modellen har NFC kunnat återskapa stora delar av Drottninggatan och utöver det också placerat in lastbilen med några decimeters noggrannhet och satt den i rörelse.

”Ger ökad förståelse”

I 3D-modellen åker lastbilen den färdväg och i den hastighet utredningen kommit fram till. Det syns tydligt hur föraren väjer för ”betonglejon”, kommer tätt intill husfasaden och sedan kör rakt in i Åhléns City.

3D-modellen gör det möjligt att visa lastbilens färd från olika vyer. Tillsammans med utredningen fastställdes tre olika vyer – genom fågelperspektiv, chaufförens vy inifrån förarhytten och ett vittnes vy 20 meter framför lastbilen när den kom åkandes.

– Det här är ett pedagogiskt sätt att visualisera händelser och brottsplatser som är svåra att visa på annat sätt. Med 3D-tekniken kan vi ge den som inte var på plats en ökad förståelse, säger Håkan Larsson.

Många medier har rapporterat om 3D-modellen. Läs artiklar i Svenska Dagbladet, Aftonbladet och på SVT.